آشنایی با نکات بهداشتی که باید در دوران قاعدگی رعایت شوند

0
260
دوران قاعدگی

دوران قاعدگی بخش مهمی از زندگی زنان است که بعضی آن را دوره‌ای سخت و ناخوشایند می‌دانند. ولی همین دوران قاعدگی است که زنان را سالم نگه می‌دارد. رسیدن دختران به سن بلوغ نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم. بسیاری از ما اهمیت نکات بهداشتی دوران قاعدگی را درک نمی‌کنیم و به آن‌ها توجهی نداریم، درحالی‌که رعایت نکردن این نکات بهداشتی عواقبی ناخوشایند و حتی خطرناک دارد. آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آن‌ها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشیم و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا شمارا با ۷ نکته بهداشتی مهم در دوران قاعدگی آشنا کنیم.

۱. حرکات یوگا انجام دهید

برای جلوگیری از لخته شدن و اختلال در جریان خون و درنتیجه درد قاعدگی باید به‌طور منظم تمرین‌ها و حرکات یوگا انجام دهید. برای این منظور، انجام بعضی از تمرین‌های پایه‌ای حرکت سلام‌برخورشید (سوریا ناماسکار) بسیار مفید است. نخستین حرکات شامل حرکت بوجانگ‌آسانا (bhujangasana) یا حرکت مار کبری، حرکت الماس یا واجراسانا (vajrasana) و حرکت کمان یا دانوراسانا (dhanurasana) است. این حرکت‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شوند و بهبود گردش خون نیز در بهبود عملکرد اندام تناسلی مؤثر است. البته این تمرین‌ها فقط زمانی تأثیرگذار هستند که به‌طور منظم انجام شوند. این تمرین‌های یوگا موجب کاهش درد می‌شوند و با انجام آن‌ها دیگر مجبور نیستید دردهای قاعدگی را تحمل‌کنید.

یوگابرای جلوگیری از لخته شدن خون در دوران قاعدگی بطور منظم حرکات یوگا را انجام دهید

۲. رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای سالم را در برنامه بگذارید

نیمی از مشکلات قاعدگی مانند درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی به دلیل عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. وقتی به دوران قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، از مصرف غذاهای پر ادویه و شور پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهند و به گرفتگی‌های عضلانی به‌شدت دردناک منجر می‌شوند؛ همچنین بهتر است که میوه‌هایی مانند موز را بیشتر مصرف کنید.

۳. فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید

به‌جای مصرف داروهای مسکن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ برای نمونه می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. فعالیت بدنی در کاهش فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن مؤثر است.

۴. مصرف این مواد را به حداقل برسانید

گرفتگی‌های قاعدگی دردهایی است که در طول دوران قاعدگی یا روزهای قبل و بعدازآن ایجاد می‌شود. این دردها معمولاً در کمر، شکم و پاها ایجاد می‌شوند. دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن است. معمولاً استعمال دخانیات موجب توقف تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود و عدم تخمک‌گذاری از دلایل عمده بی‌نظمی‌های قاعدگی است.

۵. در سرما کیسه آب گرم را فراموش نکنید

معمولاً در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. برای برطرف کردن درد می‌توانید کیسه آب گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان‌کرده جریان خون، شدت درد را کاهش دهید.

کیسه آب گرمبرای کاهش دردهای قاعدگی میتوانید از کیسه آب گرم استفاده کنید

۶. حواستان به PMS باشد

بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس‌ازآن، از علائم این سندرم است. مصرف مواد غذایی سالم در برطرف کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است؛ زیرا در برطرف کردن عدم تعادل هورمونی مؤثر هستند. چای گیاه شاه‌پسند نیز دم‌نوش ضد اضطرابی است که در کنترل کردن نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.

۷. سبک زندگی‌تان را در این دوران تغییر دهید

مهم‌ترین مورد در نکات بهداشتی دوران قاعدگی، تغییر سبک زندگی است. امروزه پیشرفت فناوری موجب تنبلی و بی‌تفاوتی نوجوانان درباره سلامتی‌شان شده است. درنتیجه، عادت ماهانه دختران جوان زمانی شروع می‌شود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند و بسیاری نیز دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. بیشتر دختران نوجوان به فعالیت‌های بدنی‌ای مانند ورزش، بازی در فضای باز و یوگا کاملاً بی‌توجه هستند. وقتی بدن هیچ تحرکی ندارد، چگونه انتظار داریم که چرخه قاعدگی منظمی داشته باشیم؟! البته منظور از سبک زندگی فقط افزایش فعالیت بدنی نیست و تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی را نیز شامل می‌شود. برای نمونه، مصرف فست‌فود یکی از دلایل مهم اختلال در قاعدگی و قاعدگی نامنظم است.

نکات بهداشتی که باید در دوران قاعدگی رعایت شوند:

  •  در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  •  این نوارها را مرتب عوض کنید و حتماً نوار بهداشتی مصرف‌شده را در کاغذی بپیچید و در سطل دردار بیندازید.
  •  تا حد امکان از پنبه و دستمال استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از پنبه شدید، سعی کنید که حتماً یک گاز استریل تمیز روی پنبه قرار دهید.
  •  شست‌وشو و طهارت در دوران عادت ماهیانه نه‌تنها زیان ندارد، بلکه بسیار لازم است.
  •  برای شست‌وشوی این ناحیه استفاده از آب تمیز کفایت می‌کند و نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده یا صابون و … نیست. فراموش نشود که تمیز بودن دست‌ها و کوتاه بودن ناخن‌ها بسیار مهم است.
  •  حمام کردن در دوران قاعدگی لازم است و به رفع کسالت و خستگی کمک می‌کند. البته به یاد داشته باشید که از نشستن کف حمام خودداری و به شکل ایستاده حمام کنید.
  •  به علت فاصله کم مقعد با دستگاه تناسلی و مجرای خروج ادرار، امکان انتقال آلودگی وجود دارد. توجه به این موضوع می‌تواند در پیشگیری از انتقال عفونت نقش داشته باشد؛ بنابراین باید هنگام شست‌وشو اول ناحیه تناسلی و بعد مقعد شسته شود. به‌این‌ترتیب از انتقال آلودگی از قسمت مقعد به قسمت فرج پیشگیری می‌شود.
  •  سعی کنید بعد از شست‌وشو با دستمال تمیز خود را خشک‌کنید. یادتان باشد خیس بودن لباس‌زیر می‌تواند زمینه‌ساز بروز عفونت باشد.
  •  از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید و تعویض روزانه آن را فراموش نکنید. آن‌ها را جدا از سایر لباس‌ها بشویید و در آفتاب خشک‌کنید.
  •  یادتان باشد قاعدگی نه‌تنها یک بیماری نیست بلکه روندی طبیعی و ضروری است. اگرچه ممکن است قاعدگی باکمی درد و ناراحتی همراه باشد، اما وجود درد در روزهای اول قاعدگی موضوعی طبیعی محسوب می‌شود.
  •  برای کاهش درد و کم کردن ناراحتی‌های دوره قاعدگی می‌توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، ایندومتاسین و مفنامیک اسید و … با تجویز پزشک یا ماما استفاده کنید. بهتر است 72-48 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده کنید.

علل بوی نامطبوع در قاعدگی

  •  اگر فردی هستید که بوی ناشی از قاعدگی در شما بسیار شدید و تند است، ابتدا باید بدانید که به‌موقع نوار بهداشتی خود را عوض کنید. عدم تعویض به‌موقع نوار بهداشتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.
  •  اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود آیا به بیماری‌های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا نه.
  •  ابتلا به بیماری‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی نیز ممکن است چنین علائمی داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

نوار بهداشتیدر دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید

  •  یکی دیگر از مواردی که منجر به بوی تند و شدید در آن ناحیه می‌شود، ابتلا به سرطان ناحیه تناسلی می‌باشد که بازهم باید توسط پزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.
  •  همچنین زنان مبتلابه دیابت ممکن است چنین علائمی همراه باقاعدگی خود داشته باشند.
  •  خانم‌هایی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نیز ممکن است دچار بوی تند ناحیه اندام تناسلی شوند.

نکات تغذیه‌ای در دوران قاعدگی

غذاهای غنی از آهن:

  •  انواع گوشت
  •  تخم‌مرغ
  •  جگر
  •  سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری
  •  حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز
  •  نان سبوس‌دار
  •  آجیل و خشکبار
  • انواع برگه مثل برگه آلو و هلو و زردآلو
  • توت خشک و انجیر خشک
  • کشمش

مصرف ویتامین B6مواظب رژیم تغذیه ای خود در دوران قاعدگی باشید

مصرف ویتامین B6:

  •  نان‌ها
  • بیسکویت‌های سبوس‌دار
  •  ماءالشعیر
  •  جوانه گندم
  •  مرغ
  •  ماهی
  •  جگر
  •  میوه‌ها مثل موز، آب‌پرتقال، سیب
  •  سبزی‌هایی مثل هویج، گل‌کلم و گوجه‌فرنگی

داشتن استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای هم می‌تواند در تسکین درد قاعدگی مؤثر باشد.

سخن آخر

اگر شما نیز با هریک از مشکلات گفته‌شده در این مقاله روبه‌رو شده‌اید، با انجام پیشنهادهای مطرح‌شده می‌توانید دوران قاعدگی سالمی داشته باشید و دیگر قاعدگی برایتان دوره‌ای سخت و ناخوشایند نخواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت نکردن نکات بهداشتی دوران قاعدگی می‌تواند برای سلامتی شما عواقب ناگواری داشته باشد. درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی معمولاً درنتیجهٔ عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند و مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن از دلایل اصلی گرفتگی‌های قاعدگی هستند.

 

منابع: چطور ، بیتوته ، سیمرغ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید