علت سخت بیدار شدن از خواب در صبح چیست؟

0
130
خواب

همه ما صبح‌ها برای بیدار شدن احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد. و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ قهوه غلیظ ننوشند، نمی‌توانند خود را از بستر گرم‌ونرم رختخواب خود رها کنند. تقریباً ۶۲ درصد از مردم بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت، زمان احتیاج دارند تا به‌طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه شوند. اما چرا این‌گونه است؟ ما سعی کردیم با کمک تعدادی از بهترین متخصصان علوم خواب به این سؤال پاسخ دهیم که چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین کار جهان است و چگونه می‌توانید با انجام تغییرات بسیار ساده این سختی را کم کنید.

علل سخت بیدار شدن در صبح

مشکلات تنفسی در طول خواب

مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی بینی، سینوزیت، آلرژی، برونشیت و سایر موارد مشابه می‌تواند در طول شب بارها شمارا از خواب بیدار کند و درنتیجه کیفیت خواب را کاهش دهد. در این وضعیت اغلب هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید همچنان احساس کمبود انرژی می‌کنید و دوست دارید ساعات بیشتری در تخت خواب بمانید. یکی از مشکلات تنفسی بسیار مهمی که اغلب نادیده گرفته می‌شود و درعین‌حال تا حد زیادی روی کیفیت خواب تأثیرگذار است آپنه یا همان وقفه تنفسی است. در این حالت فرد در حین خواب برای لحظاتی ناتوانی در تنفس را تجربه می‌کند. این امر باعث می‌شود که بارها از خواب بیدار شود و به‌این‌ترتیب نتواند خواب باکیفیتی را تجربه کند.

گرسنگی و خالی بودن شکم از علل سخت بیدار شدن در صبح

بسیاری از افراد به دلیل رژیم غذایی از خوردن شام خودداری می‌کنند و تلاش می‌کنند زودتر به خواب بروند تا گرسنگی را تحمل نکنند. درحالی‌که در طول خواب نیز بدن به سوخت نیاز دارد و کمبود انرژی بدن می‌تواند شمارا از خواب بیدار کند و درنتیجه منجر به احساس خستگی در صبح شود. بهترین راه‌حل این است که آخرین وعده خود را 2 تا 3 ساعت پیش از خواب میل کنید. همچنین خوردن آب کافی قبل از خواب نیز می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت خواب بهتری داشته باشید.

استفاده از الکل و سایر مواد محرک قبل از خواب

الکل ممکن است باعث شود که شما زودتر به خواب روید. اما بااین‌حال این ماده ریتم مغزی‌تان را به هم می‌ریزد و خواب شبانه را دست‌خوش مشکلاتی می‌کند که درنهایت منجر به احساس خستگی هنگام صبح می‌شود. علاوه بر الکل مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و استفاده از نیکوتین نیز می‌تواند تأثیرات مشابهی را ایجاد کند.

خوابیدن با سوتینعلل سخت بیدار شدن از خواب چیست؟

خر و پف کردن از علل سخت بیدار شدن در صبح

خر و پف کردن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند کیفیت خواب شمارا تحت تأثیر قرار دهد. در بسیاری از موارد خر و پف می‌تواند با آپنه تنفسی همراه شود که در این شرایط مشکلات خواب افزایش خواهند یافت. برای بهبود این مشکل پیش از هر چیز مراجعه به یک پزشک را توصیه می‌کنیم. همچنین در نظر داشته باشید که خر و پف کردن تا حد زیادی به وزن ارتباط دارد. درنتیجه اگر دچار اضافه‌وزن هستید تلاش برای اتخاذ یک رژیم لاغری می‌تواند به بهبود وضعیت خواب شما کمک کند.

دچار بودن به رفلاکس معده

رفلاکس معده به معنی بازگشت اسید معده وارد شدن آن به درون مری است. ازآنجایی‌که تولید اسید معده در طول شب افزایش می‌یابد مشکل رفلاکس معده در حین خواب تشدید می‌شود. برای اینکه بتوانید این مشکل را کنترل کنید از خوردن غذاهای تند، ترش، چرب و سنگین پیش از خواب بپرهیزید و همچنین مصرف الکل را محدود نمایید. خوردن این مواد غذایی قبل از خواب در کسانی که مبتلابه رفلاکس معده هستند می‌تواند باعث ایجاد خواب منقطع شده و در هنگام صبح بیدار شدن را با سختی بیشتری مواجه کند.

کمبود آهن از علل سخت بیدار شدن در صبح

یکی از نشانه‌های رایج کمبود آهن احساس خستگی مفرط است. به همین خاطر افراد دچار این مشکل اغلب باوجود خوابیدن به میزان ساعات کافی بازهم احساس کمبود انرژی می‌کنند و در طول روز نیز دائماً خسته هستند. درنتیجه بررسی وضعیت میزان آهن بدن می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که دریافتن علت احساس خستگی در صبح به شما کمک کند.

افسردگی از علل سخت بیدار شدن در صبح

افسردگی یکی از دلایل بسیار رایجی است که می‌تواند در احساس خستگی و خواب‌آلودگی شما تأثیر بسیاری داشته باشد. مشکلات خواب یکی از علائم اصلی افسردگی محسوب می‌شوند. افراد مبتلابه این مشکل ممکن است در به خواب رفتن دشواری‌های زیادی را تجربه کنند، در طول شب دائماً از خواب بیدار شوند و یا صبح بسیار زود از خواب برخیزند و بااین‌حال احساس خستگی بسیار زیادی را تجربه کنند. اگر ازنظر خلقی وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کنید و در کنار آن دچار مشکلات خواب نیز هستید ابتدا باید به فکر بهبود روحیه خود باشید. اگر این مشکل به‌طور ریشه‌ای مورد حل‌وفصل قرار بگیرد به‌طور خودبه‌خود وضعیت خواب شما نیز بهبود خواهد یافت. مراجعه به یک روانشناس بالینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید درمان مناسب افسردگی را دریافت نمایید.

اختلال اضطراب فراگیر

اختلالات اضطرابی به‌خصوص اختلال اضطراب فراگیر با ایجاد تنش و بی‌قراری دائمی در فرد باعث می‌شود که او نتواند خواب عمیقی را تجربه کند و دائماً در حالت گوش‌به‌زنگی به سر ببرد. درنتیجه این امر باعث می‌شود که هنگام صبح فرد با خستگی مفرطی از خواب بیدار شود و انرژی کافی را در طول روز نداشته باشد. بهبود این شرایط نیز  نیازمند مراجعه به متخصصان سلامت روان نظیر روانشناسان و روان‌پزشکان است.

خواب سنگینسخت بیدار شدن از خواب

راه های رفع خواب سنگین

برای خوابتان برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌خواهید خود را عادت دهید که صبح‌ها راحت از خواب بیدار شوید و برنامهٔ منظمی داشته باشید، باید هرروز در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید. بفهمید بدنتان به چند ساعت خواب نیاز دارد-۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز توصیه می‌شود و تلاش کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید که صبح باانرژی بیشتری بیدار شوید. حتی در روزهای تعطیل هم در همان زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید و برنامهٔ خوابتان را رها نکنید، درنهایت، بعد از مدتی بدنتان به‌طور خودکار و طبیعی در ساعت مشخصی بیدار خواهد شد.

کارهایی که قبل از خوابیدن انجام می‌دهید، مهم‌اند.

ممکن است شما بدون آن‌که حتی متوجه شوید، تلاش‌هایتان برای راحت‌تر بیدار شدن را نابود کنید. مصرف کافئین در اواخر روز و استفاده از دستگاه‌هایی که نور آبی ساطع می‌کنند (مثل موبایل و لپ‌تاپ و…) قبل از رفتن به بستر، باعث می‌شود خوابتان نبرد. قبل از رفتن به رختخواب کارهایی آرامش‌بخش انجام دهید مانند کتاب خواندن یا یک دوش آب گرم. از انجام فعالیت‌هایی که ریتم خواب‌تان را به هم می‌ریزد و بی‌خوابتان می‌کنند دوری‌کنید، مثل:

  • نگاه کردن به صفحهٔ گوشی یا لپ‌تاپ
  • خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار، ۶ ساعت قبل از خوابیدن
  • چرت زدن یا خوابیدن زیاد در طی روز
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی قبل از خواب

سخت بیدار شدن از خوابچرا نمی خواهم از رخت خواب خارج شوم؟

دکمهٔ Snooze را نزنید

فشار دادن دکمهٔ snooze هشدار گوشی‌تان برای اینکه چند دقیقه بیشتر بخوابید، ممکن است بعد از بیدار شدن دوباره بخوابید که خوابتان را چندتکه می‌کند. طبق تحقیقات چندتکه شدن خواب، یعنی پس از بیدار شدن دوباره برای مدتی خوابیدن، میزان بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و منجر به گیجی و کاهش عملکردتان در روز بعد می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید ساعت را دور از خودتان بگذارید تا برای خاموش کردنش مجبور باشید از رختخواب بیرون بیایید.

بهتر غذا بخورید

داشتن رژیم غذایی سالم، انرژی‌تان را افزایش داده و کمک می‌کند بهتر بخوابید. از طرف دیگر، خوردن غذاهای ناسالم به‌طورکلی حس کسالت و نداشتن انرژی در شما ایجاد می‌کند. رژیمی متعادل برای خودتان دست‌وپا کنید، که پر از غذاهای انرژی‌بخش مانند میوه، سبزیجات، و غلات کامل و غذاهایی که سرشار از اسید چرب امگا-۳ باشند

ورزش منظم

ثابت‌شده که ورزش کردن سطح خواب را ارتقا داده و برای رفع بی‌خوابی ناشی از استرس و اضطراب مفید است. طبق تحقیقات، ورزش کردن همچنین میزان انرژی را بالابرده و از خستگی و کسلی مزمن می‌کاهد.

از نور آفتاب لذت ببرید

اگر ابتدای روز کمی نور خورشید دریافت کنید، به شما کمک می‌کند تا در ادامهٔ روز پرانرژی و سرحال باشید. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید صبحانه‌تان را بیرون از خانه زیر نور خورشید بخورید یا کمی پیاده‌روی کنید. پرده‌های اتاق‌خواب را کنار بزنید تا با طلوع خورشید از خواب بیدار شوید.

اختلالات خوابتان را درمان کنید

اگر تشخیص داده‌شده که دچار اختلالات خواب هستید، مثل بی‌خوابی مزمن، یا سندرم پاهای بی‌قرار (لرزش پا)، با درمان این موارد می‌توانید خواب بهتری داشته و راحت‌تر بیدار شوید.

درمان‌ها با توجه به اختلالی که دارید متفاوت‌اند مانند:

  • داروهای تجویزی
  • ملاتونین (هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند)
  • دستگاه تنفسی برای جلوگیری از وقفه‌های تفسی
  • رویکرد روانشناسی رفتاری
  • جراحی برای وقفه‌های تنفسی در خواب

منبع: چمان، حامی هنر زندگی، بیتوته

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید